tisdag 7 augusti 2012

Dödskänd - Ben Elton


Dödskänd (ISBN 9789170010811) av Ben Elton heter i original Dead Famous och gavs först ut 2001. Den finns som pocket men jag köpte mitt ex på bibliotekets utförsäljning av gallrade böcker. Ben Elton har skrivit flera andra böcker där Popcorn förmodligen är den största i Sverige. Förutom böcker har han skrivit en del pjäser. Före den här boken hade jag inte kunnat säga vem han var men inser att han faktiskt är ganska stor.



i Dödskänd är tio människor instängda i ett hus, blir filmade hela dagarna (och nätterna) och gör korkade saker. En dag blir en av dem mördad - inför alla kameror. Ändå vet ingen vem som gjorde det.

Japp, det är en stor drift med Big Brother. En snygg sådan ska sägas - allting finns där; de mediakåta människorna som kliver in i huset och "vill vara en förebild" eller ser "äventyret" som ett "socialt experiment" som ska "utmana mig själv", fyllan, de vinklade sändningarna, publiken som älskar de som alla deltagare hatar - för det är bra TV! - och ägaren som vill ha mer, mer mer!

Det är upplagt precis som en deckare - och vi får givetvis vår egen kommissarie också. En äldre man som hatar dokusåpor. Eller fel, eftersom han aldrig tittat på någon hatar han dem inte men han föraktar alla som tittar, liksom han föraktar de som deltar, publiken, homosexuella... Han är så torr, så tråkig, så inskränkt - en helt perfekt parodi på varenda deckare som visats på TV. Han har också sina sidekicks - som givetvis är hans raka motsatser. Eller är de det..?

Alla deltagarna är grova stereotyper - precis som de som väljs ut till dokusåpor är. De är utvalda för att skapa intriger och konflikter - och helst en massa sex. Vi har skådisen, läkaren, hippien, den lesbiske... Hela paletten är fylld och allihop vill de jobba med media och ser programmet som ett steg i den riktningen.

Ben Elton driver inte bara med deltagarna, han gör också en djupdykning in i kameramännens värld och inte minst i producentens och ägarens värld. Peeping Tom - bolaget som skapat Housearrest som programmet heter - är ute efter bra TV och höga tittarsiffror. Om inte deltagarna själva klarar av att skapa detta så hjälper man gärna till med lite alkohol och uppdrag som puttar dem i rätt riktning. Visst känns det igen?

Är boken då bara en parodi - ett skämt? Absolut inte. Det är en riktigt underhållande deckare med flera vändningar och jag gissade inte rätt mördare förrän i slutet. Jag gissade på flera, ändrade mig, bytte tillbaka och i slutet kändes det som om jag borde fattat från början - precis så vill jag att en deckare ska vara upplagd.
Karaktärerna är visserligen stereotyper men de växer. Jag får sympatier för vissa och antipatier för andra - Ben Elton gör precis som Peeping Tom och beskriver bara det han för tillfället vill att läsaren ska veta.



Boken verkar vara slut på nätet på och förlaget men finns gissningsvis i en del affärer fortfarande och helt klart på andrahandsmarknaden. Själv ska jag skaffa mig Ben Eltons bok Popcorn för att se om jag gillar den också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar