lördag 4 augusti 2012

Dömd efter utseende - åttaåringen gissar böcker!

Jag läste en blogg där skribenten lät sin dotter gissa vad böcker - i första hand klassiker - handlade om genom att titta på dem. Jag tyckte att det var så roligt att jag bestämde mig för att låta mina barn göra samma sak. Det här är sonen, åtta år, som gissar. Sonen läser ganska mycket själv, just nu Harry Potter på egen hand och vi läser Sagan om Ringen som kvällssaga.

Han fick välja de flesta böcker själv och det är bara ur bokhyllorna med inbundna böcker. Vissa tog han för att tyckte titeln var spännande så det blev en blandat kompott.

Så småningom ska jag göra samma sak med dottern som är sex.




Breaking dawn - Stephenie Meyer
Den handlar om schack tror jag eftersom det är schackgubbar på bilden. Det är nog en instruktionsbok om schack så man lär sig. Det är bra för dig mamma för jag vinner ju alltid!
Serien heter Twilight men jag vet inte vad det betyder. Det finns ett skepp i Star Wars som heter Twilight men boken handlar inte om Star Wars. Den ser jättebra ut.



Borta med vinden - Margaret Mitchell
Den handlar om äventyr. De går runt, som i Tintin! De går runt i bergstrakter och hjälper kungen och polisen och jagar skurkar. Jag vet inte varför, jag tror bara det. Eller så flyger de iväg med vinden till ett land ingen har sett.





Knackarna - Stephen King
Den handlar om spöken som knackar. De knackar på dörrarna så folk blir jätterädda! Jag skulle vilja läsa den. Sen. Inte nu. Fast jag fattar inte varför det är en massa burkar på bilden. Folk kanske kastar brukarna på spökena.





Svärdet i stenen - TH White
Det är ett svärd i en sten och jag har sett filmen! Det är en pojke som vill dra ut svärdet och så kommer det en trollkarl och hjälper honom. Den är väldigt, väldigt bra bok. Boken är säkert bättre än filmen för man får veta vad som verkligen hände.





Myladys son - Alexandre Dumas
Den handlar om krig. Det ser ut som det. Arbete i gruvor och andra världskriget typ. Sonens pappa blir nog dödad och då ger han sig ut i kriget för att döda den som dödade hans far.





Little women - Louisa May Alcott
De spelar schack! Jag tror att de vill vara bäst. Det är en kille och alla tjejerna vill ha honom så de spelar schack om vem som ska få honom. Jag skulle INTE vilja att någon spelade schack om mig! Fast jag fattar inte varför det är SMÅ kvinnor? De ser helt vanliga ut, fast med gamla kläder.




Den hemliga trädgården - Frances Hodgson Burnett
Hon har gått ut i skogen och hittat ett hus som är obebott men i gott skick och så hittar hon en hund. Sen är hon där nästan hela dagarna. Hon kommer hem till lunch, middag och frukost, annars är hon borta. Hon verkar vara nio eller tio år.




En vampyrs bekännelse - Anne Rice
Den handlar om en vampyr! Det är en vampyr som känner någonting. Att det doftar blod eller något sånt. Han försöker göra alla andra till vampyrer men det är några andra som försöker stoppa honom. Till slut lyckas de. Med en rot kanske för det står eROTiska här.





Kristin Lavransdotter - Sigrid Undset
Det handlar om ett annat land. En tjej som inte har någon man och hon letar efter en och i slutet - Korset - hittar hon en. Hon är glad, hon ser glad ut. Kanske för att hon gift sig. Den är nog ingenting för mig. Kanske senare, när jag är tonåring. Det ser ut som en tonårsbok.






Till jordens medelpunkt - Jules Verne
Till jordens medelpunkt... Det finns ingen bild! Man letar efter forntida skelett och grottor som de levde i förr. Boken ser gammal ut så många har nog läst den. Kanske för att den är bra. Jag vet inte.






Giv oss jorden - Vilhelm Moberg
Den där ser spännande ut! Den handlar om jordens skapelse. Hur vi fick alla vulkaner och jordbävningarna när plattorna flyttade sig och sen städerna och hur människan kom till. Jag kan läsa den tror jag. Jag gillar historia!






Soldat med brutet gevär - Vilhelm Moberg
En soldat och någon har brutit av hans gevär och då vill han ha hämnd. Han vill sätta stopp för kriget och tar den som bröt hans gevär och sätter i fängelse. Soldater är dumma mot fiender men annars är de snälla. Om man har ett brutet gevär... då är man nog inte smart.






I en förvandlad stad - Per Anders Fogelström
Den handlar om Stockholm! Det ser jag. Nej - det är en FÖRVANDLAD stad! Det är typ som Stockholm men den är osynlig för alla som inte är födda i den världen. Vi kan inte se dem och de kan inte se oss. Det är en hittepåbok för det finns inga förtrollade städer!






Markurells i Wadköping - Hjalmar Bergman
Det här är nog premiärministern, Kanske i Sverige - fast vi har ju kung och statsminister.. Kanske är det statsministern. I Irland eller något sånt. Wadköping... Det ligger i Sverige! Det är Sverige! Jag tror han är på ett möte och bestämmer saker med andra länder. Att det ska vara fred och att vi kan ta olja av dem och de kan ta vatten av oss. Och såna saker! Den ser bra ut för man får lära sig lite saker. Man får lära sig om hur man gör när man är statsminister.






Nionde grottan - Jean M. Auel
Om man läser den här tar det nog lång tid! Det är gamla bokstäver för förr skrev man inte så noga som vi gör och det här är slarvigt skrivet.
Det rider runt och är i grottor och sånt och letar efter värdefulla saker. Det här är nog en bok alla vill läsa. Mest mammor. För det mammor som är mest intresserade av böcker. Fast jag är ett undantag. Jag gillar också böcker. Några herrar gillar böcker men mest är det damer. Det är bra att gilla böcker för då får man veta vad som händer runt om i världen och för länge sen. Till exempel medeltiden! Den här boken handlar nog om tiden före medeltiden för det är ganska mycket som hände då och då måste man skriva en tjock bok för att få plats med allting.






Tre noveller - August Strindberg
Handlar om Sveriges förflutna. Hur dinosaurierna dog ut för mycket länge sedan och som forskarna forskat fram. Eller så handlar det om människor som får besök. De bor i ett visst hus, kanske ett hemsökt hus och de hämtar äpplen någonstans.





Kärlek och Krig - John Jakes
Den handlar om kärlek och krig. Det ser man på bilderna för det är krig och kärlek. Det är översten, han som bestämmer över soldaterna som är kär. Han är kär i någon som är fin som drottningen, tycker jag. Det är nog första världskriget för det är ganska gamla gevär på bilden. (Ser floggorna) Nej det är inbördeskrig i Amerika! De slåss mot varandra fast de är från samma land. De ville nog ha mer mark båda två. Båda ville bestämma och då ville de kriga sönder varandra.







Kriget är slut - Morgan Alling
Det är när andra världskriget är slut! Han skriver om det för att han är glad att det är slut och ingen släpper atombomber mer. Han på bilden är Morgan Alling och han var nog doktor i kriget. Alla var glada när kriget var slut för han den där Hitler var faktiskt jättedum! Han var dummare än Voldemort och alla andra faktiskt. Så det var tur att kriget tog slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar